
Bezpečnost v autě – čemu věnovat pozornost při koupi vozidla?
Bezpečnost cestujících je jedním z nejdůležitějších aspektů, které musíme brát v potaz, když se rozhlížíme po novém autě. Bohužel neexistuje ani jeden měřitelný ukazatel, který by nám řekl, že vozidlo X je bezpečnější než Y.
Pokud se budeme vážně zabývat otázkou bezpečnosti ve vozidle, jedním z hlavních kritérií výběru modelu, který nás zajímá, by měly být výsledky nárazových testů (crash tests)prováděných nezávislou organizací EuroNCAP (European New Car Assessment Programme). V rámci testu prochází každý model automobilu nárazem čelním, bočním, srážkou s chodcem a se sloupem. Výsledky jsou uváděny v pětistupňové škále – nejbezpečnější jsou auta, která získala 5 hvězdiček. Od nějaké doby jsou však testy EuroNCAP zpochybňovány. Protože byly přijaty za standard, veřejné mínění obviňuje výrobce, že projektují auta tak, aby v testu získala dobrý výsledek, a ne aby byly fakticky bezpečné. Tak či onak, před konečným rozhodnutím týkajícím se výběru modelu automobilu je dobré se seznámit s jeho výsledky v testech EuroNCAP.
Nejdůležitější systémy zvyšující bezpečnost v autě během jízdy
O bezpečnosti v autě rozhoduje do značné míry přítomnost mnoha různých prvků výbavy. Čemu bychom měli věnovat prvořadou pozornost při čtení oznámení na internetu?
Airbagy
Airbagy jsou jedním z nejdůležitějších prvků, které zvyšují bezpečnost ve vozidle. Standardní airbag řidiče nebo spolujezdce jej chrání před následky čelního nárazu. Kromě toho můžeme ve vozidle rovněž najít:
– boční airbagy (přední a zadní), umístěné po straně sedadla nebo na dveřích,
– kolenní airbag, namontovaný pod sloupkem řízení a rovněž proti sedadlu spolujezdce,
– airbag chránící chodidla řidiče, který se nachází pod podlahou,
– airbag spolujezdce na prostředním zadním sedadle, umístěný na bederním bezpečnostním pásu,
– střešní airbag umístěný v hraně střechy, který chrání posádku při převrácení na střechu a úderu z boku.
ISOFIX (International Organisation for Standardisation – ISO Fixture)
ISOFIX je systém upevnění dětských sedaček, který chrání cestující děti. Sestává ze dvou úchytů upevněných přímo ke konstrukčním prvkům automobilu.
ABS (Anti-Lock Braking System, Antiblockiersystem)
ABS je součástí brzdového systému, který brání blokování kol při brzdění.
ASR (systém kontroly trakce, Acceleration slip regulation, Antriebsschlupfregelung)
Jeho úkolem je nepřipustit prokluz kol při zrychlování. Může také podporovat dobrou přilnavost k povrchu při zatáčení. Někteří výrobci označují tento systém jinak, např. TCS (Traction control system), ASC+T, DSC (Dynamic stability control), nebo TC (Traction Control).
ESP (stabilizace jízdní dráhy, elektronický program stabilizace)
Stabilizuje auto v zatáčkách. Využívá jak systémy ABS, tak ASR. Výrobci automobilů ho označují také zkratkami VSC, STC.
ACC (Adaptive Cruise Control, aktivní tempomat)
Systém, který spolupracuje s tempomatem a zajišťuje udržení bezpečné vzdálenosti vozidla od automobilu jedoucího před námi. V závislosti na výsledku měření vzdálenosti zvýší nebo sníží rychlost našeho automobilu. Různí výrobci označují obdobné systémy také zkratkami ICC (Intelligent Cruise Control) nebo DTR (Distronic, Speedtronic).
Asistent jízdního pruhu (asistent jízdní dráhy, lane assist, LDP – Lane Departure Prevention)
Systém, který monitoruje, jestli změna jízdního pruhu probíhá v souladu s vůlí řidiče. Pokud ten nezapne ukazatel směru, je na to upozorněn. Pokud systém nezíská od řidiče odezvu, bude korigovat jízdní dráhu a nepovolí změnu jízdního pruhu.
Senzor mrtvého úhlu (čidlo mrtvého prostoru)
Systém upozorňující řidiče na vozidla nacházející se v sousedních jízdních pruzích v místech, kde nemusí být viditelné v tradičním zpětném zrcátku. Tímto způsobem se zvyšuje bezpečnost při změně jízdního pruhu.
Dešťový senzor
Zařízení, které zapíná stěrače při dešti a řídí jejich rychlost podle intenzity srážek.
Soumrakový senzor
Zajišťuje automatické rozsvícení potkávacích světel za soumraku nebo v tunelech. Jeho přítomnost ve vozidlech, která jezdí po českých silnicích, ztrácí trochu na významu, protože české předpisy nařizují jízdu se zapnutými světly bez ohledu na denní dobu. Soumrakový senzor může ale být výhodou ve vozidlech, která používají pouze málo výkonná denní světla.
Elektrochromatická vnitřní a vnější zpětná zrcátka
Zrcátka, která jsou vybavena funkcí automatického stmívání nebo projasňování podle intenzity světla v kabině vozidla a intenzity světla od kolemjedoucích vozidel. Jsou vhodné zejména při jízdě v noci, kdy zabraňují díky funkci automatického clonění oslnění řidiče světlem světlometů za ním jedoucích automobilů.
Tempomat
Zařízení, které umožňuje dodržovat stálou rychlost vozidla. Je užitečný zejména při jízdě po dálnici a v místech, kde nám záleží na nepřekračování povolené rychlosti, například na měřených úsecích cest.
Navigace GPS
Řidič, který se nerozhlíží nalevo a napravo, aby našel další cestu, nýbrž vždy přesně ví, kudy má jet, se může plně koncentrovat na řízení, dodržování předpisů a sledování chování dalších účastníků silničního provozu. Stojí za to připomenout, že navigace často napovídá, ve kterém jízdním pruhu se má řidič držet, což umožňuje vyhnout se často nervózním a riskantním manévrům krátce před křižovatkou nebo při rozjezdu.
Systémy zlepšující bezpečnost ve vozidle při parkování
Parkování je celkem náročný úkon, při němž můžeme snadno poškodit svoje vozidlo, vozidla jiných účastníků silničního provozu, navíc při něm můžeme srazit chodce, zejména děti nebo domácí zvířata, která se nám „skryjí“ pod kapotou. Proto stojí za to rozhlédnout se po automobilech, které mají ve výbavě systémy usnadňující parkování.
Parkovací asistent
Systém, který do značné míry nahrazuje řidiče při parkování. Sám odhadne, jestli místo pro parkování je dostatečně velké a otáčí volantem, kdy řidič používá pouze plynový a brzdový pedál. V nejmodernějších autech řidič nemusí být při parkování vůbec za volantem, protože celý manévr provede vozidlo automaticky.
Přední a zadní parkovací senzory
Jde o všeobecně používané senzory, které pomáhají řidiči při odhadu vzdálenosti vozidla od překážek při parkování. S přibližováním se k překážce vysílají stále intenzívnější zvukový signál
Zpětná (couvací) kamera
Zapíná se při zařazení zpátečky. Umožňuje řidiči kontrolu situace za vozidlem. Bude nápomocná zejména řidičům, kteří parkují svá vozidla na přeplněných parkovištích a v místech, kde se vyskytují děti nebo domácí zvířata.
Jiné prvky vybavení zvyšující bezpečnost ve vozidle
Na bezpečnost ve vozidle, zejména v zimním období, mohou mít vliv také zařízení, jako parkovací vytápění, vyhřívání předního okna nebo vyhřívaná zpětná zrcátka. Díky těmto prvkům je automobil připraven k jízdě bez rozčilujícího a únavného procesu škrábání oken a odsněžování vozidla. Při koncentraci na dodržování předpisů a správné reagování na situaci na silnici může napomoci také polyfunkční volant, který umožní řidiči ovládat vozidlo, aniž by odvracel zrak od cesty.
Závěrem je třeba zdůraznit, že na bezpečnost ve vozidle má největší vliv chování řidiče, jeho střízlivost a zdravý úsudek, a také udržování vozidla v dobrém technickém stavu. Tyto na první pohled banální věci nejsou sto nahradit ani ty nejmodernější bezpečnostní systémy v automobilu.
Líbil se vám článek? Chcete se na něco zeptat v komentářích? Neváhejte se podělit o svůj názor a komentář v dolní části článku. A nezapomeňte – vždy před koupí automobilu, motocyklu nebo dokonce přívěsu zkontrolujte historii vozidla pomocí autoDNA na základě čísla VIN. Prověřování VIN je jednou z nejdůležitějších věcí, kterou je třeba udělat, než se rozhodnete koupit ojeté vozidlo. AutoDNA vám tak pomůže učinit informované rozhodnutí.
