
Hybrid kontra LPG
Řidiči, kteří věnují pozornost ceně za ujetí 1 km, berou obvykle v úvahu dvě nabídky výběru motoru: diesel nebo benzínový motor přestavěný na LPG. Poslední dobou ale jako alternativa k těmto dvěma hnacím jednotkám přibývají každým rokem i na trhu s ojetými automobily vozidla s hybridním pohonem. Vyplatí se při hledání vozidla s nízkou spotřebou brát v úvahu také hybridní automobil?
Pro účel tohoto srovnání se soustředíme pouze na porovnání hybridu a LPG. Auta se vznětovými motory s ohledem na potenciálně vyšší provozní náklady a cenu oprav už nejsou v porovnání s automobilem s benzínovou jednotkou s instalací LPG nebo s vozidly s hybridním pohonem tak atraktivní.
Volba mezi LPG a hybridem je především otázkou finančních možností. Auta, která používají k pohonu současně zážehový i elektrický motor, jsou na trhu mnohem kratší dobu, jsou tedy o hodně mladší než klasické automobily na benzínový pohon, což předpokládá i jejich vyšší cenu. Pokud nemáme alespoň 250 tisíc korun, nemáme prakticky žádnou šanci koupit ojetý hybrid v rozumném stavu. Další zásadní otázkou je šíře nabídky, která je omezena na několik málo značek a modelů, i když i v tomto směru se situace na trhu pomalu lepší. Ještě donedávna byl synonymem auta s hybridním pohonem pouze vlajkový model Toyoty v tomto segmentu, Toyota Prius. V současné době je výběr mnohem širší. Toyota nabízí další hybridní model Auris, svá vozidla v tomto segmentu vyvíjejí například Honda (Insight a CR-Z), Peugeot (3008 a 508) a v poslední době také Volkswagen (Passat GTE). Přesto počet hybridních vozidel dostupných „z druhé ruky“ není ohromující. Třetím důležitým činitelem při rozhodování mezi hybridem a vozidlem na LPG je způsob používání auta. Pokud jezdíme hlavně ve městě, je hybrid optimální volba. Díky energii získávané při brzdění bude elektrický motor podporovat „benzín“ natolik často, že spotřeba paliva bude výrazně nižší. Toto je totiž hlavní paradox hybridu – na rozdíl od tradičních spalovacích motorů spotřebuje méně paliva ve městě a více v terénu.
Při rozhodování, co koupit – zda hybrid nebo LPG, je nutné porovnat také přednosti a vady obou těchto řešení.
Auto poháněné LPG
+ Široký výběr modelů dostupných pro každou peněženku (také aut připravených k instalaci LPG)
+ Možnost koupě vozidla již přestavěného na LPG (není třeba investovat do instalace)
+ Nízká cena paliva
– omezený prostor kufru v autě (rovněž v případě toroidních nádrží, pokud se v kufru vozí náhradní kolo)
– nutnost placení vyšší ceny služeb spojených s instalací LPG (regulace, výměna filtrů, regulace vůle ventilů u některých motorů)
– vyšší cena technických prohlídek (ročně o několik tisícovek dražší než u hybridů)
Auto s hybridním pohonem
+ Nižší spotřeba paliva ve městě a cena za ujetí 100 km než u LPG
+ Nižší provozní náklady než v případě auta s výhradně spalovacím motorem (menší zatížení brzdové soustavy, hybridní systém nevyžaduje prakticky žádné náklady až do najetí 200-300 tisíc km)
– malý výběr na trhu ojetých vozů, zejména pokud jde o výběr značky a modelu (dominuje Toyota)
– podstatně vyšší pořizovací cena než u automobilů na LPG
Zajímá vás tento článek? Podívejte se také na produkty nabízené společností autoDNA – předním poskytovatelem zpráv o historii vozidel v Evropě a USA. Prověřování VIN vám pomůže vyhnout se dodatečným nákladům spojeným s nákupem vozu s neznámou minulostí. Služba je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu po celý rok – potřebujete pouze přístup k internetu a číslo VIN vozidla, které chcete zkontrolovat.
