Chci si koupit auto

Inovativní bezpečnostní systémy V2X jsou již na japonských silnicích

Přidáno 22 března 2017 někým

Auta jedoucí v koloně automaticky zpomalí, když přibrzdí první vozidlo. Informace na displeji o velké dopravní zácpě a možné alternativě ve formě vlaku, který odjíždí za několik minut z nejbližší stanice… Ne, to není scénář sci-fi filmu, nýbrž řešení, která pro nás připravují a testují velké automobilové koncerny v rámci vývoje systémů V2X.

V2X aneb…

Systémy V2X patří k nejnovější generaci technických řešení v oblasti ITS (Intelligent Transport System). Řadí se k nim zařízení a systémy V2V (vehicle to vehicle) a V2I (vehicle to infrastructure). Umožňují bezprostřední výměnu informací mezi jednotlivými vozidly a mezi vozidly a dopravní infrastrukturou, to znamená mezi automobilem a dopravními značkami nebo světelnou signalizací. Výměna dat probíhá okamžitě pomocí rádiových vln. Je proto mnohem rychlejší, než komunikace prostřednictvím satelitů GPS nebo mobilní sítě GSM.

V2X v praxi

Jak tyto systémy fungují v praxi? Zařízení V2V instalované v našem vozidle a propojené s palubním počítačem vysílají informace do jiných automobilů například o aktivaci protismykového asistenta. Tyto informace se objeví na displejích vozidel, která se blíží k místu, na kterém došlo ke komplikacím. Stejným způsobem jsou řidiči informováni o dopravních zácpách, překážkách na silnici nebo dopravních nehodách. Na podobném principu pracují systémy V2I, díky kterým jednotlivé prvky dopravní infrastruktury vybavené příslušnými zařízeními informují vozidla o omezení rychlosti, špatných povětrnostních podmínkách nebo jiných důležitých skutečnostech. Tato řešení se již testují v Evropě, a to ve Vídni a u nás v Praze. Do budoucna by měly zahrnovat všechny dopravní tepny, které jsou součástí tzv. Evropského koridoru. Opravdovým průkopníkem vývoje a používání systémů V2X jsou však Japonci, konkrétně koncern TOYOTA.

ITS Connect aneb V2V a V2I na japonských cestách

Japonští vědci integrovali systémy V2V a V2I v rámci řešení ITS Connect. Jeho základním cílem je zabránit kolizím na křižovatkách, které činí podle průzkumů až 40 % všech dopravních nehod. Jednou z nejdůležitějších funkcí systému je proto podpora obtížného manévru odbočování vlevo. Systém monitoruje situaci na křižovatce a informuje řidiče prostřednictvím zvukového signálu o překážkách na trase odbočení, jakmile řidič zvedne nohu z brzdového pedálu. ITS Connect bude také vysílat světelné a zvukové signály, když se automobil bude blížit ke křižovatce na červenou a řidič nezačne brzdit. K větší plynulosti provozu přispěje systém také tím, že bude informovat řidiče vozidel, kolik času jim zbývá do změny světla na zelenou. Rozjezd vozidel tak bude plynulejší.

Další částí sytému ITS Connect je aktivní tempomat, který reaguje na změny rychlosti automobilů pohybujících se v naší blízkosti a přizpůsobuje rychlost našeho vozidla aktuální dopravní situaci. ITS Connect také upozorňuje řidiče na blížící se vozidla s předností v jízdě a informuje ho o směru jejich pohybu a vzdálenosti od jeho vozu. Je zajímavé, že ITS Connect již není testovacím systémem prověřovaným v laboratořích. Od října 2015 je součástí výbavy Toyoty Crown, v Japonsku velmi populárního sedanu. Objevit se měl také ve výbavě Toyoty Prius čtvrté generace.

V2X v americkém Delphi

Testy systémů V2X pokračují také na druhé straně oceánu, v USA. Na přelomu března a dubna 2015 projel automaticky řízený automobil Delphi celé Spojené státy od San Franciska na západním pobřeží do Nového Yorku na východě kontinentu. Cesta byla dlouhá 5,5 tis. km, vedla územím 15 států a trvala 9 dnů. Více než 99 % času bylo vozidlo řízeno automaticky. Automobil jezdil bez potíží po cestách a zdolával stejně jako ostatní vozidla kruhové objezdy, tunely, mosty a nejrůznější omezení a překážky spojené s opravami a pracemi na cestách. Vědci získali z Delphi více než 3 terabyty dat, která poslouží k dalšímu vývoji projektu. V Delphi byly instalovány také systémy V2V a V2I umožňující bezdrátovou komunikaci s jinými vozidly a dopravní infrastrukturou, které rozšiřovaly možnosti radaru, kamer a dalších systémů podporujících řidiče.

Samozřejmě na praktické výhody plynoucí z používání systémů V2X si budeme muset ještě počkat. Nejprve se musí stát standardní součástí výbavy většiny vozidel a současně musí dojít k příslušným investicím do dopravní infrastruktury. V praxi to znamená, že o všeobecném používání takovýchto řešení budeme moci mluvit teprve za deset nebo několik desítek let. Vývoj těchto technologií je nepochybně důležitým prvkem na cestě ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, bohužel za cenu omezení soukromí a potěšení z jízdy.

Množství komentářů: 0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *