
Jak nedostat smyk
Abychom se naučili, jak se vyhnout případným smykům, je dobré se předem seznámit s druhy smyků a příčinami, které je způsobují. Měli bychom se také naučit, jak smyky zvládat, pakliže se nám již doopravdy přihodí.
Zvládání smyků je jedním z nejobtížnějších manévrů, k nimž můžeme být při řízení vozidla donuceni. Bohužel většina řidičů se nikdy neodhodlá k účasti na speciálních kurzech, při nichž profesionální instruktoři učí zájemce, jak smyky zvládat. Časem se situace možná změní, obzvlášť, kdyby se škola smyku stala povinnou součástí přípravy nových řidičů. Než ale bude mít většina řidičů jezdících po našich silnicích zkušenosti z těchto kurzů, uplyne bezpochyby řada let. Pokud i vy patříte k těm, kteří školu smyku zatím neabsolvovali, seznamte se alespoň teoreticky s tím, jak se smyku vyhnout, a pokud ho už dostanete, jak ho zvládnout.
Začněme třeba od toho, že existují dva druhy smyků – nedotáčivý a přetáčivý.
Jak nedostat nedotáčivý smyk?
S nedotáčivým smykem se setkáváme tehdy, když i přes pohyby volantu jede auto pořád rovně. Důsledkem může být to, že přejedeme do pruhu pro jízdu v protisměru nebo jednoduše sjedeme z cesty. Řidiči popisují tento smyk slovy „ať jsem dělal, co jsem dělal, auto nechtělo zatočit”.
Nedotáčivý smyk můžeme dostat na mokré vozovce nebo na ledu, zejména při nebezpečném přírodním jevu známém jako ledovka nebo také černý led. Ledovka vzniká, když sníh nebo déšť padají na povrch o teplotě nižší než nula stupňů a usazují se na něm ve formě průzračné, rovné a hladké vrstvy ledu. Černý led je mimořádně nebezpečný zejména proto, že na první pohled není vidět a povrch vozovky vypadá skoro normálně.
Mohlo by se zdát, že smyk můžeme dostat pouze pozdě na podzim nebo v zimě. Není to ale tak docela pravda. Pozor si musíme dávat po celý rok, protože smyk může způsobit i olejová skvrna, se kterou se můžeme setkat bez ohledu na roční období. Nedotáčivý smyk může podpořit převážení těžkého nákladu (zatěžujeme zadní nápravu a odlehčujeme přední, která je ve většině vozidel odpovědná za pohon), příliš vysoká rychlost s ohledem na klimatické podmínky a stav silnice, a také špatný stav pneumatik nebo tlumičů.
Jak zvládnout nedotáčivý smyk? Především sejmeme nohu z plynového pedálu, jemně sešlápneme brzdu a provádíme lehké pohyby volantem. V žádném případě nesmíme přidat plyn nebo se nechat strhnout k prudkému zatočení volantem. To jen zhorší naši situaci.
Jak nedostat přetáčivý smyk?
S přetáčivým smykem máme co do činění, když zadek vozidla „utíká” na opačnou stranu, než na kterou zatáčíme. Důsledkem může být otočení vozidla čili známé „hodiny”. Řidiči popisují přetáčivý smyk slovy „ustřelil mi zadek ”.
Přetáčivý smyk můžeme dostat ve stejných situacích, jako nedotáčivý smyk, pouze s jedním rozdílem – spíše nám nehrozí, když řídíme vozidlo s pohonem na přední kola a máme zatížený zadek. Přetáčivý smyk se naproti tomu může častěji přihodit řidičům, kteří jedou vozidlem s pohonem na zadní nápravu a dopustí se jízdní chyby, která spočívá v uvolnění plynového pedálu při zatáčení. To způsobuje přenesení těžiště více na přední nápravu a ztrátu přilnavosti zadních kol.
Zvládání přetáčivého smyku začneme opět od sejmutí nohy z plynu a následných protipohybů volantem. Pokud zatáčíme vpravo a zadek vozidla nám utíká vlevo, provedeme klidný a pomalý pohyb volantem doleva, a teprve když se obnoví přilnavost zadních kol, pokračujeme v zatáčení vpravo.
Všeobecné rady, jak nedostat smyk
Když se zamýšlíme nad tím, jak nedostat smyk, zpravidla se soustředíme na problematiku chování na silnici. Přesto bychom si měli uvědomit, že bezpečná jízda v zimě je také věcí dobré přípravy. Pamatujme na to, abychom vyměnili obutí na zimní, když teploty v době, kdy používáme automobil, začínají klesat pod 7 stupňů. Týká se to přirozeně všech čtyř pneumatik. Pokud vyměníme pouze ty na přední nápravě, koledujeme si o přetáčivý smyk. Pokud vyměníme pouze zadní, bude nám hrozit nedotáčivý smyk.
Připomeneme si také, že výška vzorku na zimních pneumatikách nesmí být menší než 4 mm. Pokud se naše gumy ocitnou v době výměny na hranici této hodnoty, je nejvyšší čas začít myslet na nové. V závěru sezóny může být výška vzorku pod rozumnou hranicí 4 mm, zejména pokud bude zima delší než obvykle.
Na bezpečnost při řízení je ostatně dobré myslet už při samotné koupi vozidla. V dnešní době je i na trhu s ojetými automobily problém najít vůz, který by neměl systém ABS. Jeho výhodou je, že i při prudkém brzdění kola neztrácejí přilnavost. Pro řidiče, kteří nechtějí ohrožovat sebe a ostatní účastníky silničního provozu, by to měl být už běžný standard. Dobré je se také porozhlédnout po automobilech se systémy ASR a ESP. ASR zabraňuje proklouzávání kol při rozjíždění, ESP stabilizuje jízdní dráhu. Nejnovější systémy ESP jsou doplněny i o funkci asistenta při bočním větru, což nám také může pomoci při předcházení smykům.
Líbil se vám článek? Chcete se na něco zeptat v komentářích? Neváhejte se podělit o svůj názor a komentář v dolní části článku. A nezapomeňte – vždy před koupí automobilu, motocyklu nebo dokonce přívěsu zkontrolujte historii vozidla pomocí autoDNA na základě čísla VIN. Prověřování VIN je jednou z nejdůležitějších věcí, kterou je třeba udělat, než se rozhodnete koupit ojeté vozidlo. AutoDNA vám tak pomůže učinit informované rozhodnutí.