Už mám auto

Jak neusnout za volantem?

Přidáno 10 října 2017 někým

Jak neusnout za volantem?

Podle policejních statistik se usnutí za volantem nachází v první desítce nejčastějších příčin dopravních nehod. V jeho důsledku je každý rok několik stovek lidí zraněno a několik desítek přichází o život. Je proto dobré seznámit se s účinnými metodami, jak neusnout za volantem.

Proč usínáme za volantem?

Ospalost za volantem na nás padá v podstatě ve stejných okamžicích, jako mimo automobil. Nejčastěji se noříme do spánku v následujících situacích:

  • nad ránem – zejména po příliš časném probuzení a špatně prospané noci;
  • po soumraku;
  • když jsme se nevyspali dobře předchozí noc nebo, co je ještě horší, několik nocí po sobě;
  • zanedlouho po snězení velké porce jídla;
  • krátce po ukončení stresující situace, když už opadnou emoce;
  • během pobytu v teplém a dusném místě.

Pokud se tedy zamýšlíme nad tím, jak neusnout za volantem, snažme se především vyhnout jízdě autem ve výše popsaných situacích nebo se alespoň snažme zmenšit riziko jejich výskytu. Jako obyčejně, klíčovou roli sehrává dobré naplánování a náležitá příprava. Ospalost nás přece přepadává zpravidla během dlouhých cest, k nimž jsme jen málokdy donuceni spontánně. Ve velké většině případů o tom, že pojedeme na dalekou cestu, víme s určitým předstihem.

Jak neusnout za volantem? Buďme vyspaní!

Pokud se připravujeme na dlouhou cestu, postarejme se o to, abychom nenastavovali předcházející noci. Pokud jsme se přece jen před odjezdem uložili ke spánku mimořádně pozdě, například kvůli protahujícímu se balení, raději si nastavíme budík o hodinu nebo dvě později. Když vstaneme příliš brzy, po celý den budeme bojovat s ospalostí. Kvůli tomu budeme na cestě rozladění, méně pozorní a naše rozhodování v krizových situacích bude opožděné.

Jak neusnout za volantem? Neodkládejte odjezd!

Nepřehánějme to ale ani na opačnou stranu. Neotálejme s odjezdem, abychom nebyli nuceni dokončit naši cestu po setmění. Kromě toho, pokud víme, že se vydáváme na dlouhou cestu, zajeďme si den předem na benzínovou stanici. Díky tomu budeme mít nejen čas na natankování, ale také na kontrolu tlaku v pneumatikách nebo na kontrolu množství provozních kapalin a jejich doplnění – i když zrovna tyto nejsou na čerpacích stanicích právě nejlevnější. Pokud bychom chtěli všechny tyto činnosti ponechat na den odjezdu, ztratíme na ně minimálně 30 minut, a to i za předpokladu, že se benzínová stanice nachází na trase naší cesty.

Neodkládejme také na den odjezdu, například z dovolené, drobné úkony, které je třeba zařídit. Třeba nákup na poslední chvíli suvenýrů nebo dárků, návštěva pošty nebo jiné drobnosti mohou způsobit, že se náš odjezd opozdí o další hodinu. Přitom všechny tyto drobné záležitosti je možné vyřídit většinou minimálně den před odjezdem.

Jak neusnout za volantem? Jezte a pijte s mírou!

Před odjezdem na dlouhou cestu bychom si neměli dávat vydatná jídla, po nichž nás obvykle zmáhá ospalost. Když už jsme na cestě, je lepší se častěji zastavit na malé občerstvení, než si dát bohaté menu. Drobná občerstvení mohou být dobrou příležitostí nejenom k tomu, udělat si malou osvěžující přestávku na parkovišti nebo čerpací stanici, ale mohou nám také zpestřit jednotvárnost stále se opakujících pohybů za volantem. Na benzínce si můžeme koupit třeba tyčinky nebo slané pečivo a chroupat je během jízdy, i když daleko zdravější pro nás bude, vsadíme-li na nakrájenou zeleninu. Zde se nám opět vyplatí důsledná příprava. Umytou, očištěnou a nakrájenou zeleninu totiž po cestě většinou nenakoupíme.

Když mluvíme o jídle za volantem, je důležité připomenout také nápoje. Ty lze na benzínové stanici koupit mnohem snáz, než zdravé občerstvení, přesto vzít si kávu nebo silný čaj do termosky a přibalit třeba i několik plechovek energetického nápoje (nejlépe do turistické ledničky) není také úplně špatný nápad. Umožní nám to vyhnout se příliš častému zastavování, což bude mít kladný vliv na dobu cestování, a projeví se to také na stavu naší peněženky. V supermarketu stojí energetický nápoj zhruba dvacet, třicet korun, zatímco na benzínové stanici může stát čtyřicet korun a víc.

Jak neusnout za volantem? Dbejte na teplotu v kabině vozu!

Na začátku našich úvah jsme zmínili, že se ospalost objevuje, když pobýváme v teplém a dusném prostředí. Když sedíme za volantem, nepřehřívejme příliš interiér vozidla a nevzdávejme se klimatizace. Při této příležitosti je dobré připomenout, že klimatizační jednotku je třeba kontrolovat každý rok. V rámci této prohlídky je podrobena kontrole činnost celého systému, doplněna chladicí směs a odstraněny případné plísně a nečistoty. Jako výsledek máme k dispozici dobře fungující klimu, která ochladí interiér vozidla bez nepříjemného zápachu. Nebojme se také občas úplně jednoduše vyvětrat vnitřek vozu například tím, že otevřeme naplno okna během zpomalení jízdy při vjíždění na čerpací stanici nebo během vyjíždění z parkoviště.

Jak neusnout za volantem? Postarejte se o zábavu!

Řidič během jízdy musí být maximálně soustředěný na cestu. I přesto má k dispozici širokou škálu zábavy různého druhu. Může si zpříjemnit čas posloucháním hudby, rádia nebo audioknih či hovorem se spolujezdci. Během jízdy můžeme také podnítit spolucestující k různým aktivitám. Děti budou určitě rády nahlas počítat krávy nebo čápy u cesty, mohou si také společně s řidičem zazpívat oblíbenou písničku. Dovedné propojení všech těchto nápadů může způsobit, že na ospalost nám během cesty jednoduše nezbude čas!

Jak neusnout za volantem, když nás přesto zmáhá ospalost?

No právě! Co máme dělat, když navzdory tomu, že jsme vyspaní, že jsme neotáleli se započetím cesty ani jsme nevyjeli příliš časně, dopřáváme si drobné občerstvení, popíjíme kávu a energetické nápoje, užíváme si zábavu – a přesto všechno se nám chce spát? Nuže, v žertu se říká, že nemůžeš-li nepřítele porazit, pokus se s ním spojit. Občas i 15minutové zdřímnutí na parkovišti může udělat doopravdy divy. A i když si dopřejeme 1 nebo 2 hodiny osvěžujícího spánku, copak opravdu stojí za to se toho vzdát a riskovat zdraví a život svůj, svých spolujezdců i dalších účastníků silničního provozu?

Množství komentářů: 0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *