Už mám auto

Jak řídit auto za silného větru

Přidáno 31 července 2017 někým

silného větru

Všichni víme, že když je povrch vozovky mokrý nebo kluzký, musíme být při řízení vozidla obzvlášť opatrní. Ne všichni si ale uvědomují, že stejně tak jsme vystaveni nebezpečí i za silného větru. Abychom omezili rizika, je důležité dodržovat několik základních pravidel.

Auto je za silného větru vystaveno nebezpečí!

Naši bezpečnost ohrožuje vítr vanoucí z kterékoliv strany. Když poryvy větru narážejí do našeho auta z boku, mohou nás vychýlit z jízdní dráhy nebo dokonce vytlačit z vozovky. V testech prováděných motoristickými časopisy dokázal boční vítr posunout Mercedes Sprinter o celé tři metry! Tak velká a navíc náhlá a nečekaná změna jízdní dráhy může způsobit, že se ocitneme v pruhu určeném pro jízdu v protisměru nebo jednoduše sjedeme z cesty. V obou situacích je bohužel nehoda téměř jistá.

To, jak mocně pocítíme nárazy bočního větru, závisí do značné míry na tom, jakým vozidlem cestujeme. Zmíněný Mercedes Sprinter má velkou boční plochu, což ho zjevným způsobem činí více náchylným na působení nárazů větru z boku. Důležité jsou ale také jiné faktory, například stav pneumatik, druh pohonu, hmotnost vozidla, konstrukce a funkčnost systému zavěšení kol nebo přítomnost elektronických systémů stabilizace jízdní dráhy.

Je však dobré si pamatovat, že ohrozit nás může nejenom boční vítr. Silné poryvy větru zepředu mohou významně ztížit provádění různých manévrů, například předjíždění. Když fouká silný protivítr, bude naše vozidlo zrychlovat pomaleji než obvykle. A musíme také počítat se zvýšenou spotřebou paliva, v krajních případech dokonce až o 50 %!

I přes všeobecně rozšířený názor, přítelem řidiče není ani vítr zezadu. Když budeme řídit vozidlo při silných poryvech větru „do zad”, měli bychom neustále myslet na to, že budeme mít delší brzdnou dráhu. A jak známo, někdy i několik málo metrů rozhoduje o tom, zda dojde k nehodě či nikoliv. Délka brzdné dráhy je zvlášť důležitá za silného větru, a to proto, že se na cestě mohou objevit nečekané překážky – například spadané větve či vichřicí polámaný nebo vyvrácený strom.

Na jakých místech bychom měli při řízení vozidla za silného větru zachovat obzvláštní opatrnost?

Na nečekané závany silného větru jsme nejvíce vystaveni na otevřených plochách, to znamená na dálnicích či vůbec na cestách mimo zastavěná území. Ve městech je situace o něco lepší, i když i tam se může při silné vichřici přihodit, že z nezajištěných oken vypadne sklo, z budov se odloupne kousek omítky nebo odletí nedostatečně upevněná část oplechování. Jsou to samozřejmě mezní situace, ale i na ně bychom měli být připraveni.

Obzvlášť pozorní pak musíme být při řízení vozidla za silného větru v lesích a na cestách, podél nichž rostou stromy. Silné nárazy větru mohou lámat větve nebo i celé stromy a existuje tak významné riziko, že se na silnici objeví nečekané překážky. Největší opatrnost bychom měli zachovat při vyjíždění z lesa, z tunelu nebo z jiného prostoru chráněného proti větru. Právě na těchto místech jsme totiž nejvíce vystaveni působení náhlých a překvapivých bočních poryvů, které nás mohou doslova smést z cesty.

Jak reagovat při řízení vozidla za silného větru?

Mnoho řidičů asi řekne, že když fouká silný vítr, je nejlepší sešlápnout plynový pedál a co nejrychleji dojet do cíle. Chyba, horší řešení snad ani neexistuje! Při řízení vozidla za silného větru bychom měli naopak jet přesně podle předpisů nebo ještě pomaleji. Čím klidněji pojedeme, tím více budeme mít času zareagovat, když nám vichřice uzme přilnavost k vozovce nebo nám hodí před kapotu nečekanou překážku. Pamatujme si, že když při řízení vozidla za silného větru najedeme na místa, kde je vozovka vlhká nebo na ní leží jinovatka, musíme jet opravdu pomalu a chovat se mimořádně opatrně.

Při řízení vozidla za silného větru bychom měli také pevně držet volant. Měli bychom se řídit doporučeními, jak optimálně položit na volant ruce. Jsou to celkem známé pozice „tři čtvrtě na tři” nebo „za deset dvě”. Jde samozřejmě o vzhled hodinek, kde ručičky jsou naše ruce, a ciferník představuje volant. Díky takovému postavení rukou budeme schopni nejrychleji a nejpohodlněji provádět potřebné pohyby, například kontrovat při silném nárazu bočního větru. Když ale mluvíme o kontrování, měli bychom mít na paměti i jedno nebezpečí. Když bude poryv větru natolik silný, že odtrhne z jedné strany kola od vozovky, pak provedení protipohybu může způsobit podtržení vozidla vedoucí až k jeho převrácení na střechu. V takové situaci bychom proto měli místo kontrování spíše lehce zatočit na stranu, na kterou nás vítr tlačí, aby auto opět pevně dosedlo na všechna kola. Samozřejmě pod podmínkou, že se tímto způsobem nedostaneme mimo vozovku.

Pamatujme si rovněž, že při předjíždění za silného větru musíme zachovávat od předjížděného vozidla větší odstup, nejlépe je jet uprostřed druhého jízdního pruhu. A neměli bychom zapomínat, že tento manévr nám při ztížených podmínkách může zabrat více času, než jak jsme normálně zvyklí.

Auto bude při jízdě za silného větru bezpečné, když ho dobře připravíme!

Jako vždy při podobných poradenských materiálech nelze opomenout ani správnou přípravu automobilu na cestu za silného větru. Pokud budeme dbát na to, abychom měli na kolech neopotřebované a správně nahuštěné pneumatiky vhodné pro aktuální roční období, budeme mít větší jistotu, že dojedeme do cíle bez větších komplikací. Důležité je také udržovat v dobrém stavu zavěšení, chodit na servisní prohlídky a neodkládat potřebné opravy.

Elektronické systémy podporující správné funkce vozidla za silného větru

Pokud jezdíme za silného větru pravidelně, protože naše práce je spojena s dlouhými cestami automobilem nebo prostě bydlíme v horské větrné lokalitě, je dobré třeba při výměně automobilu zvolit takovou verzi, která je vybavena moderními elektronickými systémy podporujícími jeho správné funkce v podobných situacích.

V novějších vozidlech již celkem často najdeme ve volitelném vybavení asistenta jízdy za silného bočního větru. V mnoha automobilech jsou už také instalovány ESP systémy, to znamená systém elektronické stabilizace jízdní dráhy. V tomto případě bychom si ale měli vyhledat v motoristických časopisech nebo na internetu podrobnosti o fungování tohoto systému od daného výrobce. Ne každý ESP systém funguje stejně a podpora při řízení vozidla za silného bočního větru může mít různý rozsah a intenzitu.

Auto by mělo být při silném větru „chytře” zaparkované!

Na závěr ještě jedno malé upozornění. Silný vítr ohrožuje naše vozidlo nejenom za jízdy. Pokud slyšíme v předpovědi počasí, že bude opravdu hodně foukat, neparkujeme nikdy pod stromy nebo pod sloupy vysokého napětí. Když je vichřice poláme nebo vyvrátí, může naše vozidlo přijít k neodvratitelnému úrazu!

Množství komentářů: 0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *