Historie vozidla je nejdůležitější informací, se kterou by se měl kupující důkladně seznámit. Podcenění této dobré praxe může vést k významným finančním ztrátám. Je dobré vědět, že skryté vady vozidla si mohou vyžádat značné náklady na jejich odstranění.
Níže uvádíme nejdůležitější věci, jimž musí každý, kdo kupuje ojeté vozidlo, věnovat zvýšenou pozornost.
Číslo VIN
Je rovněž nazýváno číslem karosérie, jde o unikátní 17 místné číslo pro identifikaci vozidla (VIN - Vehicle Identyfication Number). Díky dekódování čísla VIN můžeme přesně určit rok výroby automobilu, typ karosérie, a dokonce druh výbavy, s níž vozidlo opustilo továrnu. Proto je vždy důležité požádat prodejce o uvedení čísla VIN. Vždy je důležité dekódovat číslo VIN a porovnat je s informacemi uváděnými v nabídce, o kterou máme zájem.

Vybavení vozidla
Porovnání skutečné výbavy vozidla s jeho tovární konfigurací nám může pomoci ve stanovení, jestli mělo vozidlo dříve nehodu. Často se po nehodě kvůli úsporám používají levnější součástky, které neodpovídají tovární specifikaci. Proto je dobré při koupi ojetého vozidla zkontrolovat: barvu potahů, laku a oken, vnější dokončovací práce na vozidle (slícování, barvy lišt, nárazníků, zrcátek, klik apod.), zrcátka – zda jsou sklopná a vyhřívaná, vyhřívání předního a zadního skla, počet airbagů a také elektrické ovládání oken. Je vhodné věnovat pozornost také – na první pohled nedůležitým doplňkům – jako druh navigačního systému a audia. V bouraných autech bývají tyto prvky často měněny a obvykle se použijí neoriginální součástky pocházející z jiného modelu, v jiné barvě nebo s jinými než továrními parametry.
O tom, že vozidlo nepřichází do prodeje v takovém stavu, jak vyjelo z továrny, může nasvědčovat také existence dodatečných součástí, jaké v informacích od výrobce nejsou, např. už zmíněné elektrické ovládání oken.

Databáze kradených vozidel
Prověřte databáze kradených vozidel – zvýšená pozornost je nutná nejen při ověřování technického stavu vozidla, ale také jeho legality. Autenticita dokumentů o právním stavu vozidla je zárukou, že auto není kradené a že není zapsáno v registrech kradených vozidel. V případě koupě nebo vlastnictví takového vozidla je možné opravdu hodně ztratit – ztrátu majetku pocházejícího z nelegálního zdroje a peněz vynaložených na koupi takového vozidla.

Úprava tachometru
Stáčení tachometru je všeobecný jev a týká se nejen našeho
trhu.
V
Německu se odhaduje, že 30 % ojetých aut nabízených k
prodeji má stočený
tachometr. U nás nikdo takové údaje nemá, ale tento
postup je přinejmenším
stejně
obvyklý. Důvod je jednoduchý – auta s vysokým počtem najetých
kilometrů jsou levnější a
těžko se
prodávají. Někdy se stává, že ve vozidle dovezeném do naší země je
úprava provedena
dvakrát – nejprve za hranicemi, a později ještě
jednou u nás. V servisu
autoDNA
shromažďujeme údaje o stavu tachometru vozidel.
Pokud jsou dostupné pro
vozidlo, o které máte zájem, můžete se s nimi seznámit v naší
zprávě.

Auta po nehodě a poškozené
Nejlevněji a nejjednodušeji se nakupují auta po nehodě a rozbitá. Nejčastěji pocházejí z dovozu, mj. z Německa a Holandska. Rok od roku narůstá počet automobilů po nehodě také u nás, protože se systematicky zvyšuje počet automobilů registrovaných v naší zemi. Na bouraných autech se dá hodně vydělat, proto se těší mezi obchodníky s ojetými vozy velkému zájmu. To je další důvod, proč je potřeba si ověřit v servisu autoDNA, zda nejsou k dispozici informace o případných nehodách.

Státní Zástavy
Státní zástavy využívají úřady k vymáhání splatných daní, příspěvků na sociální zabezpečení, či pokut. Účtuje automobil i v případě, když jeho vlastnictví přejde na osobu, která nemá daňové nedoplatky. Pro kupujícího ojeté auto je tedy velmi důležité, zda je vozidlo evidováno jako zástava.

Určení vozidla
Auta používaná dříve jako taxi mají obvykle najeto 400 až 500 tis. km. To je ve srovnání se soukromými vozidly stejného ročníku, co se stavu tachometru týká, nejméně dvojnásobek. Vozidla po leasingu a bývalá služební vozidla lze prověřit mnohem snadněji. Prodávajícím subjektem u takového auta je nejčastěji leasingové společnost, která neskrývá historii vozidla před kupujícím. Neexistuje bohužel pravidlo, pokud se týká technického stavu takové věci. Stává se, že tato vozidla jsou cíleně poškozená nebo rozebraná, jindy to jsou vozidla ve výborném stavu. Podobné je to v případě koupě vozidel dříve používaných v půjčovnách aut. Zde rovněž neexistuje pravidlo pro technický stav. Když vezmeme v úvahu počet řidičů s různými zkušenostmi a dovednostmi, kteří si v průběhu dlouhého období toto vozidlo pronajímali, jeho technický stav nemusí být nejlepší.

Fotografie vozidla
Před koupí ojetého vozu je dobré si pozorně prohlédnout jeho dřívější fotografie, pokud jsou k dispozici. Často se vlastně díky těmto snímkům dozvídáme, že vozidlo bylo prodáváno jako bez nehody, ale ve skutečnosti mělo nějakou kolizi nebo i vážnou nehodu. Na fotografiích můžeme také vidět, jestli vozidlo prošlo opravou nebo modifikací a jestli se jeho vzhled před několika lety liší od toho současného.
Fotografie vozidla – pokud jich bude mnoho a budou pocházet z různých období – mohou být také důkazem toho, že vozidlo bylo mnohokrát dáváno do prodeje nebo že mělo různé majitele
