
Nacenění vozidla – co rozhoduje o hodnotě auta?
Hodnota ojetého vozidla závisí na velmi mnoho činitelích. Klíčový význam mezi nimi mají samozřejmě značka, model a ročník auta. Ale není možné zodpovědně nacenit auto, když neznáme také mnoho jiných údajů, které mají vliv na jeho hodnotu.
Nacenění ojetého vozidla – na co je třeba dát si pozor?
- Datum první registrace – čím starší vozidlo je, tím je jeho hodnota nižší
- Typ vozidla (zda jde o vozidlo osobní, terénní nebo o dodávku atd.), značka a model auta
- Typ karosérie – hatchback, kombi, sedan
- Počet dveří – zda je vozidlo třídveřové nebo čtyř či pětidveřové
- Druh paliva – zda auto jezdí na benzín, plyn, naftu nebo jde o auto elektrické. Vliv na cenu může mít také to, zda byl plynový pohon instalován již v továrně a kdy končí životnost plynové láhve.
- Motor – obsah, výkon
- Druh převodovky a počet převodových stupňů
- Výbava vozidla, a to jak sériová výbava pro daný model, tak i doplňková – airbagy, alarmy, zámek řazení, parkovací senzory, hliníková kola, tažné zařízení, klimatizace, palubní počítač, satelitní navigace, vyhřívaná sedadla, rádio s CD, střešní zahrádka, kožené potahy atd.
- Stav vozidla – tento bod se týká jak karosérie, tak interiéru vozidla. Vliv na cenu může mít také stav jednotlivých součástí výbavy (jsou poškozená nebo chybí). Při stanovení ceny ojetého auta je dobré vědět, které prvky výbavy byly nedávno měněné a které vyžadují výměnu v nejbližší době. Pokud bylo něco vyměněno, je dobré zjistit, zda byly použity originální díly nebo levné náhražky.
- Kolikátý majitel prodává auto – vyšší cenu lze získat za auto, které mělo pouze jednoho majitele
- Stav tachometr u – je to jedna z nejdůležitějších proměnných, pokud jde o cenu ojetého vozidla. Hlavně proto, že čím je stav tachometru vyšší, tím je pravděpodobnější, že některé díly už budou opotřebené a bude třeba je brzy vyměnit.
Existují ještě jiné faktory, které mají vliv na hodnotu auta, ale při naceňování automobilu prostřednictvím internetových kalkulátorů nebo cenovými službami nejsou obvykle zohledňovány. Přesto je dobré na ně při nákupu ojetého vozidla myslet, zvláště tehdy, když nám záleží na autě ne příliš drahém a počítáme každou zbytečně vydanou korunu.
- Historie automobilu – nebylo auto dřív používáno jako taxík? Nebo jde o auto po leasingu?
- Bylo garážováno nebo stálo na parkovišti pod širým nebem?
- Kdy končí povinné ručení? Podle české legislativy musí být vůz, není-li dočasně nebo trvale vyřazen z registru, pojištěn trvale, bez přestávek, a to i v době, kdy je postaven do bazaru v režimu tzv. komisního prodeje. Povinnost platit povinné ručení přechází z prodávajícího na kupujícího dnem prodeje uvedeným v prodejní smlouvě. Ujistěte se, že je povinné ručení řádně zaplaceno, vyhnete se případným problémům s jeho registrací.
- Co kromě auta získáme od prodávajícího – druhou sadu pneumatik, náhradní pneumatiku, zvedák, hasicí přístroj, lékárničku, nebo si vše musíme koupit z vlastní kapsy?
- Po jakých cestách auto jezdilo? Pokud kupujeme vozidlo např. z Německa se stavem tachometru 100 tisíc kilometrů, patrně bude ve značně lepším stavu než auto se stejným stavem tachometru, ale používané v Česku. Proto můžeme počítat s tím, že vozidlo od místního majitele koupíme o něco levněji.
Cena vozidla a jeho reálná hodnota
Při oceňování ojetého auta je nutno myslet na to, že po uvedení všech parametrů vyhlédnutého vozidla nakonec získáme dvě ceny – cenu reálnou a cenu tržní. První je taková, za niž by se měl daný model prodávat, druhá je ta, která nejvíce odpovídá faktické ceně vozidel tohoto typu, prodávaných na tuzemském trhu. Je dobré si také uvědomit, že o ceně ojetého vozidla někdy rozhodují faktory zcela neracionálního charakteru, jako např. názor řidičů na vozidla dané značky. Znamená to například, že německá auta, která se těší dobré pověsti, ztrácejí na hodnotě pomaleji než například auta korejská. Občas má na hodnotu auta vliv také… věk, a dokonce pohlaví řidiče. Můžeme očekávat, že muž středního věku, který jezdí autem už roky nebo desítky let, bude víc dbát o své vozidlo a má větší schopnosti, pokud jde o jeho řízení a jízdu v těžkých podmínkách. Lze tedy předpokládat, že bude prodávat automobil v lepším stavu, než mladý řidič nebo žena, která usedá za volant jen občas. Proto se při koupi ojetého auta řiďme nejen jeho naceněním, pocházejícím z internetových kalkulátorů, ale také faktickým stavem vozidla, které chceme koupit.
Líbil se vám článek? Chcete se na něco zeptat v komentářích? Neváhejte se podělit o svůj názor a komentář v dolní části článku. A nezapomeňte – vždy před koupí automobilu, motocyklu nebo dokonce přívěsu zkontrolujte historii vozidla pomocí autoDNA na základě čísla VIN. Prověřování VIN je jednou z nejdůležitějších věcí, kterou je třeba udělat, než se rozhodnete koupit ojeté vozidlo. AutoDNA vám tak pomůže učinit informované rozhodnutí.