
Špatné palivo v nádrži? Podívejte se, co se může pokazit a jak tomu předejít!
Nesprávné palivo v pohonném systému může vést k vážným a drahým opravám vzniklých závad.
Jak je vůbec možné natankovat do nádrže nesprávné palivo?
Mnoho lidí se určitě pozastaví nad tím, jak je vůbec možné natankovat do nádrže nesprávné palivo. Přitom nejde vůbec o ojedinělé případy. Z tohoto pohledu nejsou vedeny žádné oficiální statistiky, ale v internetu můžeme najít informaci, že podle údajů jednoho z německých automotoklubů se takových případů stane ročně okolo 20 tisíc. Pokud Němci známí svým pořádku milovnictvím dokážou masově čerpat do svých aut špatné palivo, určitě se to „poštěstí” i jiným národům, včetně toho našeho. Kteří řidiči musejí být především velice opatrní?
Nejčastěji se určitě spletou lidé, kteří mají auto služební i soukromé, která jsou poháněna různými druhy motorů. Pokud v práci tankujeme naftu a soukromě benzín, je možné se zmýlit, zvláště při dnešním životním tempu. Občas k omylům přispěje také agresívní marketing palivových koncernů – při čtení názvů na čerpadle se musíme na chvíli zamyslet, jestli je to motorová nafta nebo benzín. K natankování nesprávného paliva dochází také tehdy, když používáme půjčené vozidlo.
Jak je vidět, všechny příčiny natankování nesprávného paliva je možné shrnout dvěma slovy – nepozornost řidiče. Některým lidem v boji s tímto problémem možná pomůže povědomí o tom, co vše se může pokazit v automobilu, když nalijeme do nádrže nesprávné palivo.
Natankoval jsem motorovou naftu místo benzínu. Co se může stát?
Omyly tohoto typu, i když jsou v důsledku méně závažné než opačná situace, se stávají méně často. Ve většině benzínových stanic je koncovka čerpací hadice u motorové nafty širší než standardní otvor nádrže na benzín. Toto zabezpečení nás přesto nezachrání, pokud budeme neústupní (jak známo, důvtipný člověk si poradí se vším) nebo se pokusíme nalít motorovou naftu z kanystru.
K čemu může dojít, když budeme mít v nádrži nevhodné palivo, tedy naftu místo benzínu? Nejvíce náchylné na poškození jsou katalyzátor a lambda sondy. Oprava nás obvykle stojí více než 10 tisíc korun. Naštěstí ve většině případů by neměl být poškozen motor, který nakonec určitě zhasne krátce po tom, co jej zahltíme naftou. Pokud jsme do nádrže vlili nafty jenom trochu, zaznamenáme určitě nerovnoměrnou práci motoru, např. zhasínání, ztrátu síly. Pokud tyto projevy zjistíme krátce po natankování, měla by se nám v hlavě rozsvítit červená kontrolka.
Natankoval jsem benzín místo motorové nafty. Co mi hrozí?
Tyto případy jsou bohužel častější a mnohem závažnější než nalití nafty do „benzíňáku”. Současné diesely jsou velmi citlivé na kvalitu paliva, a pokud se v palivovém systému objeví benzín, s největší pravděpodobností nás čeká katastrofa. Motorová nafta nepohání pouze motor, ale odpovídá také za promazávání palivového a vstřikovacího čerpadla. Benzín takové vlastnosti nemá a jeho přítomnost v pohonném systému nejspíše způsobí zadření obou těchto součástí, což je spojeno s jejich velice drahou výměnou. Ceny vstřikovacích čerpadel se pohybují v řádu desítek tisíc korun. Není výjimkou, když v servisu zaplatíme i více než pětimístný účet! Co víc, benzín se při spojení se vzduchem zažehuje rychleji než nafta, takže je poškození vystaven také mechanismus klikové hřídele. Když si zničíme vstřikovací čerpadlo a motor, cena opravy bude tak vysoká, že se často vyplatí koupit auto nové.
Co dělat, když jsem natankoval nesprávné palivo?
Když zjistíme, že jsme natankovali špatné palivo, musíme především okamžitě zhasnout motor. Nejlepší je, když zjistíme, že došlo k omylu, už na benzínové pumpě. V takovém případě se nám nejspíš podaří reagovat dřív, než vůbec nastartujeme motor. O tom, že jsme natankovali nevhodné palivo, musíme nejdřív uvědomit obsluhu čerpací stanice. Některé čerpací stanice jsou vybaveny profesionálním nářadím k vypumpování špatného paliva. Pokud tomu tak není, musíme zavolat odtahovou službu a požádat o převoz auta k mechanikovi, který odstraní špatné palivo, pročistí celý systém a vymění příslušné filtry.
V žádném případě nedoporučujeme pokoušet se jet do servisu sami. V případě aut s dieselovým motorem je to zcela vyloučeno. Vozidlo s vysokotlakou jednotkou nám často dovolí ujet na benzín ještě několik desítek a možná i stovek kilometrů, přesto proces neodvratitelných poškození začíná již v okamžiku nastartování motoru. Diesely jsou zpravidla velmi trvanlivé a často dojde k zastavení vozidla až ve chvíli, kdy naposledy „vypustí duši”. Pokud jsme naopak do nádrže „benzíňáku” nalili jen trochu motorové nafty, teoreticky by bylo možné dojet do servisu po vlastní ose, ovšem je otázka, zda stojí zato ušetřit pár stokorun za odtah, když je ve hře poškození součástek v hodnotě desetinásobně vyšší?
Špatné palivo lze natankovat nejen omylem
Každý rok kontroluje Česká obchodní inspekce čerpací stanice kvůli kvalitě nabízeného paliva. Výsledky těchto kontrol dokazují, že si řidič vůbec nemusí splést čerpací hadice, aby natankoval špatné palivo. Samozřejmě nejde o to, že z hadice označené jako nafta poteče benzín, ale o to, že nabízené palivo je mizerné kvality. Je dobré se seznámit se zprávami ČOI a ověřit si, jestli se v nich nenachází stanice, u které tankujeme. Pravidelné čerpání paliva špatné kvality do nádrže může rovněž způsobit v delším časovém horizontu vážná poškození!
Zajímá vás tento článek? Podívejte se také na produkty nabízené společností autoDNA – předním poskytovatelem zpráv o historii vozidel v Evropě a USA. Prověřování VIN vám pomůže vyhnout se dodatečným nákladům spojeným s nákupem vozu s neznámou minulostí. Služba je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu po celý rok – potřebujete pouze přístup k internetu a číslo VIN vozidla, které chcete zkontrolovat.