Chci si koupit auto

Jak často vyměňovat olej v motoru?

Přidáno 2 října 2017 někým

Jednou ročně, po ujetí patnácti tisíc, třiceti tisíc nebo třeba sta tisíc kilometrů? Názory na to, jak často je třeba měnit motorový olej ve vozidlech, se mezi řidiči už tradičně různí. Pokusme se zamyslet nad tím, která ze zmíněných variant je nejblíže k ideálu.

Proč je vůbec třeba měnit olej v motoru?

Olej zajišťuje správné fungování motoru a turbodmychadla. Jeho kvalita je o to důležitější, že každoročně přicházejí na trh nové motory konstruované podle myšlenky tzv. downsizingu. Jednoduše řečeno jde o to, aby bez zvětšování objemu hnací jednotky (nebo dokonce při jeho snížení) bylo možné získat z motoru větší výkon. Díky tomu se moderní motory vyznačují malou spotřebou a nízkou úrovní emisí výfukových plynů, a to při zachování vysokého výkonu. Samozřejmě nic není zadarmo. Jestli dosahované kilowaty výkonu nepocházejí ze zvětšeného objemu, musí být výsledkem použití dodatečných zařízení, čili výše zmíněného turbodmychadla. Samozřejmostí je také optimalizovaná práce hnací jednotky, což znamená, že se technici snaží naprogramovat takovou činnost motoru, aby využili celý jeho potenciál. Výsledkem je extremní zatížení, jakému je hnací jednotka vystavena. Vysoký výkon generovaný díky velkému zatížení motoru a turbodmychadla ovšem vyžaduje bezchybné mazání. Proto se také v motorech vyráběných v současnosti používají téměř výhradně syntetické oleje, zatímco ještě nedávno kralovaly na automobilovém trhu oleje polosyntetické.

Bohužel i syntetické oleje ztrácejí časem své vlastnosti. V dieselových motorech po určité době a po najetí dalších a dalších kilometrů ztrácejí schopnost rozptylovat shluky sazí a otěrových částic. V hnacích jednotkách s pohonem na LPG slábne jejich schopnost neutralizovat kyselé sloučeniny. V každém motoru působením vysokých teplot a mezního zatížení se olej stále pomaleji dostává do obtížně přístupných míst např. turbodmychadla nebo hlavy motoru. Pokud tento stav bude přetrvávat delší dobu, výsledkem budou poruchy těchto agregátů. Zamezit tomu můžeme právě pravidelnou výměnou oleje.

Jak často vyměňovat olej v nových vozidlech?

Pokyny, jak často nebo po ujetí kolika kilometrů bychom měli měnit motorový olej, najdeme v návodu k použití našeho vozidla. Těžko ale můžeme očekávat, že výrobce vozidla nám poradí, abychom měnili olej méně často, než po ujetí 10 až 15 tisíc kilometrů nebo po roce. I kdyby se tak ale stalo, přistupujme k nápadům měnit olej po 25 či 30 tisících najetých kilometrů s rezervou. Zejména, pokud chceme jezdit novým vozem dlouho.

Ostatně, i když jsme zvyklí prodávat vozidlo po ujetí 80-100 tisíc kilometrů, potenciální zájemce k nám získá snadněji důvěru, pokud si v servisní knížce ověří, že jsme olej měnili pravidelně každých 10 až 15 tisíc kilometrů. Bude oprávněně předpokládat, že pečlivost a důslednost prvního majitele vozidla při výměně oleje mu dávají naději na bezporuchový a bezproblémový chod motoru a turbodmychadla pro další desítky tisíc najetých kilometrů.

Jak často měnit motorový olej u ojetých automobilů?

Péče o kvalitu motorového oleje v ojetých automobilech je vlastně ještě důležitější, než ve vozidlech, která jen nedávno sjela z montážní linky. Problémy s motorem a turbodmychadlem pramenící z nedostatečné péče o pravidelnou výměnu motorového oleje se mohou stát u nového automobilu noční můrou jeho případného dalšího uživatele. V případě ojetého vozidla, kde tyto agregáty už stačil nahlodat zub času, mohou být na poruchy vyplývající z používání oleje, který ztratil své původní vlastnosti, mnohem náchylnější.

Odpověď na otázku, jak často je třeba měnit motorový olej u ojetého vozidla, proto zní stejně jako v případě nových aut – ne méně než po ujetí každých dalších 15 tisíc kilometrů nebo po uplynutí jednoho roku.

A proč se v této situaci můžeme setkat v praxi i s jinými názory?

Zaprvé, velká konkurence vede někdy marketingové pracovníky k příliš nadšenému vychvalování možností nebo trvanlivosti prodávaných výrobků. Doporučujeme proto přistupovat s velkou rezervou k ujišťování výrobců tzv. long-life olejů, které mají podle jejich reklamních sloganů zachovávat své vlastnosti i po 30 tisících ujetých kilometrech. Pamatujme na to, že to nebude výrobce olejů, ale nakonec vždycky my, kdo zaplatí drahou opravu motoru nebo výměnu turbodmychadla. Navíc to s trvanlivostí oleje může být stejné jako se spotřebou. V nabídkových katalozích se to jen hemží skvělými parametry, které ale v praxi jen zřídkakdy najdou potvrzení.

Zadruhé, vždy se najdou lidé, na které se usmálo štěstí, přestože se chovali lehkomyslně. Každý z nás určitě slyšel historky o tom, že „známý známého“ najel bez výměny motorového oleje 50 či dokonce 100 tisíc kilometrů a „nic se nestalo”. V těchto situacích si je třeba vždy položit otázku, zda musíme každé takové historce bezvýhradně věřit. Navíc to, že zatím k žádné poruše nedošlo, neznamená, že k ní nemůže dojít za chvíli.

Při odkládání výměny motorového oleje bychom měli brát v potaz také skutečnost, že náklady na tento úkon nejsou ve srovnání s jinými výdaji na provoz motorového vozidla nijak významné. Čtyř nebo pětilitrové balení značkového syntetického oleje stojí v internetových obchodech od přibližně pěti set do tisíce korun, cena zásilky se pohybuje od 60 do zhruba 100 korun. K tomu je přirozeně třeba koupit olejový filtr (cca 160 Kč) a těsnící kroužek pro výpustný šroub (cca 10 Kč). Pokud si nejsme schopni vyměnit olej a filtr sami, zaplatíme také za služby automechanika. I přesto by se cena celé této operace měla vtěsnat podle typu vozidla a cen v dané autoopravně do rozmezí zhruba 1000 až 1500 korun. Stojí za to riskovat pro takové peníze opravu motoru nebo výměnu turbodmychadla? Vždyť náklady na tyto činnosti jsou přece násobně vyšší!

Množství komentářů: 0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *