Chci si koupit auto

Jak připravit auto na podzim?

Přidáno 12 września 2017 někým

Spousta řidičů o tom, jak připravit auto na podzim, vlastně vůbec nepřemýšlí. Přitom existuje řada důvodů, proč může být podzim pro jízdu automobilem dokonce náročnějším obdobím, než zima. V zimě všichni očekávají na cestách těžké podmínky. Ať už řidiči, kteří jsou proto opatrnější, tak také služby, které jsou odpovědné za údržbu silnic. Navíc v zimě mnoho lidí nechává stát svá auta před domem, protože se jednoduše bojí vyjet za nepříznivých podmínek, nebo je překvapí problémy s nastartováním.

Výsledkem je, že o mrazivém zimním ránu bývá na cestách mnohem menší tlačenice, než při běžném provozu. Naproti tomu na podzim absolutní většina aut startuje bez potíží a vidina dešťových srážek přímo vybízí k tomu nasednout do vozu. Na cestách je proto mimořádně hustý provoz, který dále komplikuje špatné počasí a brzký nástup tmy. V důsledku tak vznikají opravdu nepříznivé podmínky pro jízdu autem. I proto je v zájmu všech řidičů nezhoršovat si dále svoji situaci kvůli špatnému stavu vozidla a s příslušným předstihem se zamyslet nad tím, jak připravit auto na podzim, a následně všechny naplánované kroky důsledně realizovat.

Jak připravit auto na podzim samostatně?

Přední sklo a stěrače

Na podzim je mimořádně důležité udržovat vozidlo a zejména přední okno čisté. Nejenže jedoucí před námi řidiči víří směrem k nám zpod kol svých vozidel jemný „aerosol” tvořený směsí vody a bláta. Při parkování navíc padá na naše auto zaprášené nebo mokré listí. Dbejme proto na to, abychom pravidelně myli okna, což nám jednak zajistí lepší výhled, jednak prodlouží životnost lišt stěračů. Pokud se budou stěrače pohybovat po čistém a hladkém povrchu, nejenže budou lépe stírat, ale poslouží nám déle. Pokud si všimneme, že stěrače zanechávají za sebou na skle šmouhy, zkontrolujme, jestli jsou lišty stěračů čisté a zda nejsou poškozené. V tomto druhém případě je třeba je rychle nahradit novými.

Pneumatiky

Na podzim se setkáváme s častými srážkami a kluzkou vozovkou. Prodlužuje se proto naše brzdná dráha. Je tudíž více než vhodné postarat se o dobrý stav pneumatik. Letní gumy by měly mít vzorek hluboký minimálně 3 mm, zimní pneumatiky 4,5 mm. Pokud se naše obutí blíží hraničním hodnotám, je třeba je co nejrychleji vyměnit za nové. Pamatujme si rovněž, že o tom, jestli jsou pneumatiky stále ještě bezpečné, rozhoduje nejenom hloubka vzorkování, ale také stáří gum. Zimní pneumatiky starší 5–6 let, letní pak starší 10 let by už neměly být provozovány. Informaci o tom, kdy byly pneumatiky vyrobeny, najdeme na jejich boku, kde jsou umístěny číslice. Ty zaznamenávají týden a rok výroby. Například číslo 152015 znamená 15. týden roku 2015.

Neotálejme také s výměnou obutí za zimní. V říjnu, kdy teploty oscilují okolo 10 stupňů, můžeme se už na tento úkol připravovat. Když teploty poklesnou nastálo na úroveň okolo 7 stupňů, je nejvyšší čas pneumatiky vyměnit. Pamatujme si také, že někdy se musíme v pneuservisu objednat i s několikadenním předstihem, tak, abychom to stihli. U nás ostatně myslí na pravidelnou a včasnou výměnu pneumatik přímo zákon. Ten ukládá povinnost mít na motorovém vozidle kategorie M nebo N zimní pneumatiky, pokud je mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytnout souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Převedeno do lidské řeči to znamená, že sice zimní pneumatiky bezpodmínečně mít nemusíme, ale pokud se při jízdě vyskytnou nějaké potíže, budeme za ně odpovědni my, protože jsme nepřizpůsobili technický stav vozidla stavu silnice.

Těsnění

Těsnění jsou vystavena možnosti poškození zejména na pozdní podzim. Když je přes den teplota vyšší než 0 stupňů, objevuje se na nich voda, která během nočních mrazíků zamrzá. Právě tehdy dochází nejčastěji k poškození, která budou v zimě způsobovat problémy při otevírání dveří. Když budeme připravovat auto na podzim, otřeme proto těsnění jemnou utěrkou a nanesme na ně vrstvu speciálního silikonu na těsnění.

Světlomety

Když přemýšlíme o tom, jak se připravit na podzim, často zapomínáme na světla. Přitom právě světlomety jsou v tomto období, kdy často vládne šero a brzy se stmívá, klíčovou záležitostí. Stojí za to pravidelně, nejméně jednou měsíčně a nejlépe jednou týdně, požádat někoho z rodiny nebo spolujezdce, aby nám pomohli zkontrolovat funkčnost světel. Pamatujme si přitom, že důvodem k obavám je nejenom to, že žárovka nesvítí, ale už i to, že svítí slabě. Znamená to, že se brzy spálí. Je proto dobré vyměnit ji hned, než k tomu opravdu dojde.

Test elektrospotřebičů

Podzim zahajuje sezónu se zvýšenou spotřebou elektrické energie. Začneme používat topení, častěji než v létě budou pracovat stěrače, zapneme vyhřívání zadního okna, zpětných zrcátek apod. Je proto dobré před příchodem podzimu prověřit, zda všechna zařízení používající elektrický proud fungují bezvadně. Obětujme těch několik minut, abychom zapnuli topení (a také klimatizaci nastavenou na vyhřívání), vyhřívání sedadel, vnitřní osvětlení, ovladače oken a zrcátek. Pamatujme na to, abychom to dělali při nastartovaném motoru, nechceme si přece vybít baterii!

Jak připravit auto na podzim s pomocí autodílny?

Stav bateri

Když zjistíme problémy s autobaterií už na podzim, budeme mít dostatek času na bezproblémovou opravu nebo, pokud to bude nutné, promyšlený nákup nové. V zimě, když auto nenastartuje, budeme jednat pod tlakem a v emocích.

Podle čeho poznáme, že s baterií není něco v pořádku? Napětí autobaterie by mělo při plném nabití činit 12,6 V. Když napětí poklesne na 12,4 V, je baterie vybitá. Zkontrolujme také odběr proudu při vypnutém motoru, který by neměl přesahovat 50 mA (0,05 A). Jde zde o proud, který odebírají různá zařízení jako například palubní počítač, rádio nebo autoalarm.

Před návštěvou autoopravny můžeme sami prověřit, jestli je baterie dobře uchycená nebo jestli nejsou zašpiněné svorky.

Čištění a dezinfekce ventilace

Ventilační kanály a jejich výdechy je dobré pročistit a ošetřit vhodným dezinfekčním přípravkem. Smyslem této činnosti je odstranit prachové částice, které ve spojení s podzimním vlhkem mohou způsobit v kabině rychlejší odpařování. Na tomto místě je třeba vzpomenout také kontrolu stavu kabinového (pylového) filtru. Je třeba ho pročistit, a pokud je ve špatném stavu, tak vyměnit.

Stav chladicí kapaliny

Když se zamýšlíme nad tím, jak připravit automobil na podzim, je tato otázka snad nejčastěji opomíjená. Přitom zejména na pozdní podzim se setkáváme s velmi nízkými teplotami. Je proto dobré prověřit, zda si chladicí kapalina zachovává své vlastnosti. Poruchy motoru způsobené vynecháním této činnosti mohou být na opravu velmi drahé!

Brzdy

Prověření stavu brzdné soustavy je dalším absolutně základním bodem na seznamu činností nazvaném „jak připravit auto na podzim”. Sychravá rána a odpoledne, kluzké povrchy, mrholení – to jsou podmínky, při nichž se je snadné dostat do situace vyžadující náhlé prudké brzdění. Naše brzdná soustava by měla proto být v takovém stavu, aby bylo účinné.

Když přemýšlíme o tom, jak připravit automobil na podzim, měli bychom mít vždy na paměti, že tím nejdůležitějším činitelem, který odpovídá za jeho bezpečnost, je člověk. Provedení činností popsaných ve výše zmíněném seznamu je povinností každého řidiče, který dbá na zdraví a bezpečí svoje, svých spolujezdců i dalších účastníků silničního provozu. Nezapomínejme také na přizpůsobení rychlosti jízdy podmínkám na silnici, na dodržování správných odstupů od vozidel jedoucích před námi a obecně na ohleduplnost a kulturu jízdy.

Množství komentářů: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *