Už mám auto

Autobaterie v létě. Jak a proč o ni máme pečovat?

Přidáno 10 lipca 2017 někým

Autobaterie v létě

Většina řidičů si na autobaterii vzpomene uprostřed zimy, kdy auto po mrazivé noci nechce ráno nastartovat. Ti pečlivější se snaží podobným situacím předcházet a již na podzim dělají příslušné přípravy, kontrolují stav baterie a celé elektroinstalace. Málokdo ale ví, že o autobaterii je třeba pečovat také v létě.

Proč je třeba pečovat o autobaterii v létě?

Každý řidič ví, že v zimě mohou nízké teploty způsobit vybití autobaterie. Zima se zpravidla snoubí se špatným počasím, například intenzivními srážkami. Častěji proto svítíme, používáme stěrače, topení, vyhřívání sedadel nebo odmrazování zadního a předního skla. Autobaterii tudíž používáme celkem intenzívně. V zimě ale máme někde v hlavě zakódováno, že baterie může nevydržet a proto se ji snažíme příliš nepřetěžovat. Zcela jinak je to však v létě.

Když vyrazíme za prázdninovým dobrodružstvím, máme často puštěnou klimatizaci na plný výkon, k tomu pomocí různých přípojek zapojíme navigaci, turistickou ledničku, někdo z cestujících si dobíjí tablet nebo smartfon. Baterie je tímto v létě zatěžována vlastně mnohem víc, než v zimě. Ke všemu, když dojedeme do dovolenkové destinace, necháme auto stát několik dnů na odkrytém parkovišti – v letních vedrech, na slunci. Není výjimkou, že po takové odstávce už nejsme schopni auto nastartovat vůbec. Proč? Při teplotách vzduchu okolo 30 stupňů se autobaterie vybíjí přibližně dvakrát rychleji než při optimální teplotě okolo 20 stupňů. Při každém zvýšení teploty o zhruba 10 stupňů se průměrná rychlost vybíjení baterie zdvojnásobuje. Péče o autobaterii v létě je proto minimálně stejně důležitá jako v zimě.

Lze dokonce říci, že v zimě jsme v situaci o něco lepší. Auto odmítne poslušnost převážně doma. V dílně nebo garáži možná máme dobíječku, a když ne, určitě se najde nějaký ochotný soused, který nám pomůže startovacími kabely. V krajním případě nám zůstává možnost zavolat taxikáře, který buďto nastartuje naše vozidlo pomocí kabelů (většina taxislužeb tuto službu poskytuje) nebo nás doveze na místo, kde jsme se chtěli nebo potřebovali dostat. Často můžeme počítat také s pomocí v rámci pojištění nebo asistenčních služeb získaných při koupi automobilu u renomované společnosti. V létě, když jsme na zahraniční dovolené, je pro nás většina těchto možností nedostupná. Navíc je tu další obtíž v podobě jazykové bariéry, zejména v oblíbených destinacích mezi českými turisty, jako jsou třeba Chorvatsko, Černá Hora, Bulharsko, Rumunsko či nově objevovaná Albánie. Místo testování černého scénáře spojeného s vybitím baterie během zahraniční dovolené je proto lepší věnovat se s předstihem pečlivé přípravě na cestu.

Jak pečovat o autobaterii v létě?

Klíčová je jako obvykle prevence. Před odjezdem na dlouhou cestu si nechme prověřit stav baterie v profesionální autoopravně. Plně nabitá baterie by měla mít napětí 12,6 V. Napětí 12,4 V je charakteristické pro vybitou jednotku. Měli bychom také zjistit, kolik elektrické energie čerpá vozidlo při vypnutém motoru – na napájení paměti počítače, rádia nebo činnost alarmu. Tato hodnota by neměla překračovat 50 mA (0,05 A). Prověřme také, zda je baterie čistá a suchá, zda je správně upevněná a na správném místě, a také, zda jsou svorkovnice čisté a svorky správně dotažené a namazané vazelínou.

Proč je dobré svěřit provedení těchto činností profesionální autoopravně, i když bychom alespoň část z nich určitě zvládli i sami? Někdy je nutné při odpojení autobaterie okamžitě připojit automobil na jiný zdroj energie, protože delší ztráta přísunu energie by mohla mít vážné důsledky pro chování elektronických systémů. Některé baterie také vyžadují, aby byly kabely odpojovány a zapojovány v příslušném pořadí. Pokud tedy s určitostí nevíme, jaké požadavky jsou kladeny na naše auto a baterii, je lepší svěřit diagnostiku profesionálům.

Další důležitou činností, pokud nemáme bezúdržbovou autobaterii, je sledování hladiny elektrolytu. Označení na baterii ukazují maximální a minimální hladinu elektrolytu. Pokud vidíme, že kapaliny je málo, doplníme ji, a to pouze a výhradně destilovanou vodou. Nikdy nepoužíváme žádnou kyselinu ani obyčejnou vodu! Nutnost doplňování elektrolytu v létě je způsobená tím, že při vysokých teplotách se z elektrolytu intenzívně odpařuje voda, což způsobuje zvyšování jeho kyselosti a koncentrace síry v buňkách a důsledku částečnou nebo úplnou ztrátu funkčnosti.

Než se vydáme na cestu, neměli bychom zapomenout přibalit do kufru i nabíječku. Během jízdy bychom pak měli myslet na to, abychom používali pouze tolik elektrických zařízení, kolik opravdu potřebujeme. Nikdy bychom také neměli nechávat zapnuty elektrospotřebiče v době, kdy je vypnutý motor.

Pokud se budeme řídit těmito zásadami, nemusíme se o baterii obávat, a to ani v létě, ani po celý rok. Správné používání autobaterie a péče o její dobrý stav v době horkých měsíců se projeví na jejím správném fungování nejenom v létě, ale také v zimě.

Množství komentářů: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *