
Vozidla s automatickou převodovkou – jak nakupovat, co je třeba vědět
Auto s automatickou převodovkou je snem mnoha řidičů. Bohužel jen málo z nich si může dovolit koupit ho přímo z autosalónu a nelámat si příliš hlavu s tím, jak zvládnou ufinancovat případné opravy nebo výměnu „automatu”. Většina z nás je bohužel odkázána na hledávání vozidel s automatickou převodovkou na trhu z druhé ruky – a na něm na nás čekají četné nástrahy. Je proto dobré se před vykročením na „lov” seznámit s druhy automatických převodovek a jejich nejlepšími i nejhoršími implementacemi v konkrétních modelech.
Druhy automatických převodovek
Na trhu s ojetinami se setkáme nejčastěji se čtyřmi druhy automatických převodovek. Každý z nich má své slabiny i přednosti. Volba toho nejvhodnějšího může rozhodnout o tom, zda budeme s jízdou opravdu spokojeni.
Klasická automatická převodovka
Klasický „automat” byl původně používán téměř výhradně ve vozidlech vyšší třídy. Až poté, co se ukázalo, že je to opravdu dobré řešení, začal se stěhovat i do aut nižší třídy. Vzhledem k jeho oblíbenosti bychom měli docela bez problémů najít specializovanou dílnu, která se zabývá servisem těchto převodovek. Mysleme na to, že i když klasický „automat” pracuje dobře, může znamenat vyšší spotřebu paliva.
Dvouspojková automatická převodovka (DSG)
Dvouspojkovou automatickou převodovku zpopularizoval koncern Volkswagen. Je charakteristická velmi dobrou prací a je zcela moderní. Může nám také pomoci při šetření palivem – až do 15 %. Její činnost je založena na systému dvou spojek (jedné pro sudé rychlosti, druhé pro liché) a dvouhmotovém setrvačníku. Ruku v ruce s moderní technologií jdou bohužel vysoké provozní náklady (provozní kapaliny) a vysoké ceny případných oprav, výměny nebo seřízení. V nabídce koncernu Volkswagen s převodovkou tohoto typu najdeme mj. automobily jako: Audi (označení S tronic) TT, A1, A3, S3, A4 i S4 (B8), A5, A7, A8 (D4), Q5 i R8, Seat Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra, Škoda Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Superb II, Yeti a Volkswagen Polo, GOlf GTI, TDI, Jetta, Vento, Bora, Eos, Touran, New Beetle, Passat, CC, Sharan, Scirocco, Tiguan, Caddy, Transporter.
Při hledání auta s převodovkou tohoto typu stojí za to věnovat pozornost mj. modelům: Škoda Fabia II (2007-) 1.2 TSI 105 hp, Seat Ibiza IV (2008-) 1.2 TSI 105 hp, Volkswagen Golf V (2003-2008) 1.9 TDI 105 hp, škoda Octavia II (2004-2013) 1.9 TDI 105 hp, Škoda Yeti (2009-) 2.0 DI CR 140 hp, Volkswagen Tiguan (2007-) 2.0 TDI 140 hp. S výhradou je nutno přistupovat k Chevroletu Cruze (2008-).
Samočinná převodovka s plynulou změnou převodu (CVT)
Funkce zařízení tohoto typu je zajímavá, částečně je totiž založena na koncepcích zpracovaných ještě Leonardem da Vinci – čili v dobách, kdy motorismus vlastně ani neexistoval. V praxi je však tento „zajímavý” mechanismus drahý na opravy, proto při rozhodování o koupi automobilu s tímto „automatem“ musíme mít jistotu, že se nám hned tak nepokazí. Toto řešení se používá hlavně v Audi (Multitronic), ale také např. v Nissanech nebo Toyotách (s označením CVT).
Poměrně velkým zájmem se na trhu ojetin těší model Nissan Micra K12 (2002-2010) 1.4 16V 88 hp. S velkou opatrností je naproti tomu třeba přistupovat k Audi A4 Multitronic (2000-).
Selespeed (poloatomatická převodovka nebo zautomatizovaná manuální převodovka)
Zde měníme rychlosti pomocí tradiční rychlostní páky nebo tlačítky na volantu, ale nepoužíváme při tom spojku. Bohužel seřízení převodovky této konstrukce je složité a náročné, její nespornou výhodou je však vysoká trvanlivost a samozřejmě skutečnost, že nemusíme ovládat spojku. Selespeed se používá především ve vozech koncernu Fiat, označovaných mj. jako Sportshift nebo R Tronic.
Na trhu s ojetými vozidly stojí zato věnovat pozornost vozům Audi A4 Tiptronic (2000-2008) 2.4 V6 170 hp, naopak opatrnost je namístě v případě vozů Fiat Grande Punto (převodovka Dualogic), Opel Corsa (převodovka Easytronic), Citroen C4 Picasso nebo starších modelů značek Fiat, Lancia nebo Alfa Romeo.
Jak nakupovat automobil s automatickou převodovkou?
Po prověření seznamu „kritických” modelů, u nichž se podle expertů mohou vyskytovat zásadní problémy, je čas na prohlídku inzerátů. Podíl vozidel s automatickou převodovkou na trhu s ojetinami neustále narůstá a tato tendence se pravděpodobně udrží, zvláště vzhledem k postupnému uvádění na trh moderních vozidel s hybridním pohonem, vybavených právě převodovkami tohoto typu. Při hledání atraktivních nabídek se každopádně neřídíme pouze cenou. Díváme se také na počet ujetých kilometrů. Čím je nižší, tím je větší šance, že problémy s převodovkou budou hudbou daleké budoucnosti.
Když se už rozhodneme si nějaký vůz prohlédnout, dohodněme se na dlouhou zkušební jízdu. „Automaty” se vyznačují tím, že po nějaké době začínají hůře pracovat, úměrně tomu, jak se zahřívají. Vezměme také auto do specializovaného servisu, který provádí opravy převodovek daného typu. Jsou to natolik složité konstrukce, že zhodnocení jejich stavu by nemělo být svěřeno prvnímu lepšímu mechanikovi. Během návštěvy v dílně ověřme také olej v převodovce, a to jak z pohledu toho, jestli je ho dostatečné množství, tak i jeho stavu – olej musí být čirý.
Když se chystáte k nákupu automobilu s automatickou převodovkou, myslete na to, že cenou za pohodlí při řízení vozidla jsou většinou vysoké platby za případné opravy. Automatické převodovky jsou proto doporučovány spíše lidem, kteří v případě nutnosti budou mít dostatečnou finanční rezervu na nečekané výdaje spojené s opravou. Pokud jsme naopak nuceni v naší současné situaci počítat s každou korunou, sny o vozidle s automatickou převodovkou je lepší odložit na dobu, kdy přijdou o něco lepší časy.
Služba autoDNA je předním poskytovatelem služeb online kontroly historie vozidel. Na základě vašeho číslo VIN si před nákupem ověříte historii vozidla pomocí autoDNA. Prověřování VIN vás v mnoha případech může ušetřit nežádoucích dodatečných nákladů spojených s koupí vozidla s neznámou nebo náhodnou minulostí.
